W-SS -vastaisuus re-enactment-piirien "muoti-ilmiönä"?

Yleistä keskustelua toiseen maailmansotaan liittyvästä re-enactingista.

Valvoja: Ylläpito

Ewald Koch
Michael Gaißmair
Viesti:

W-SS -vastaisuus re-enactment-piirien "muoti-ilmiönä"?

ViestiKirjoittaja Ewald Koch » 17 Touko 2010, 16:27

Liki 20 vuotta elävää sotahistoriaa harrastaneena olen surukseni viime aikoina törmännyt valitettavaan, jopa muoti-ilmiön kaltaisesti leviävään, ilmiöön re-enactment -harrastajien piirissä ja ajattelin nostaa "kissan pöydälle" asian tiimoilta, josko asiasta saataisiin aikaan älykästä keskustelua ja ehkä jopa korjausliikettä reilumpaan suuntaan.

Kyseessä on Waffen-SS -re-enactment -harrastajien kieroon katsominen ja jonkinlainen demonisointi, joka on puhdasotsaisuudessaan pikkuhiljaa alkanut ihmetyttää rauhallistakin harrastajaa. En tiedä onko tämä joku punavihreän muodikkaan anti-amerikkalaisuuden uusi suuntaus vai Hollywoodista+Korkkareista lähdemateriaalinsa ammentavien poikasten villitys. Tietysti lauma pitkätukkaisia naskeja airsoft-kinkereissä W-SS -vormuissa voi myös harmittaa? Syynä voi olla myös show-meininki re-enactment -ryhmään - jossa kavereille on kaulassaan enemmän Ritariristejä kuin Johtajan päämajan tilannekatsausta annettaessa oli läsnä ja jotka keskittyvät miettimään miten varusteista saa kuluneen näköiset sen sijaan että varusteita käytettäisiin oikein - törmääminen ja siitä seurannut henkinen mielipaha, trauma ja kärsimys joka sitten pitää kuuluttaa kaikelle maailmalle. Toki moraaliselle ylemmyydelle ja Tarnjackeille, muille maastopuvuille yms releille ja logoille hymistelylle voi olla muitakin syitä, mutta harvemmin ne kai kamalan perusteltuja ovat? Ja ennenkaikkea, mikään noista ei anna avointa yleisvaltakirjaa kaikkien W-SS -harrastajien sotarikollisten manttelinperijöiksi nimittelylle.

Tähän kohtaan on ehkä - ennenkuin kivet ja männynkävyt alkavat lentää - syytä lisätä vastuuvapauslauseke, jossa sanoudun irti Kolmannen valtakunnan ideologiasta ja kiistän tämän olevan mikään puolustuspuhe sotarikoksille (joita muuten tehtailivat II maailmansodassa kaikki osapuolet, niin hyvikset kuin pahiksetkin, käytännössä joka rintamalla, mitä nyt pohjois-Afrikka taisi olla poikkeus..) tai muille etnis-poliittisille väärinkäytöksille. Olisi vain kiva kuulla ihmisten mielipiteitä asiasta; oma perusteeni W-SS -harrastukselle on aika yksinkertainen - tässä järjestössä palveli suomalaisia useammassakin yksikössä ja ihan luvan kanssa, sitä asiaa ei käy kiistäminen.

Olen tavannut W-SS -veteraaneja paitsi Suomesta myös Skandinaviasta, Baltian maista, Saksasta, Itävallasta, Ranskasta, Belgiasta ja Hollannista. Kukaan heistä ei ole sotarikollinen, ei tuomittu tai tuomiota pakoileva. Kukaan ei myöskään kertonut lähteneensä sotaan aatteen puolesta, ehkä ennemminkin syynä oli toisen aatteen vastustaminen silloin käytössä ollein keinoin..

Liittokansleri Konrad Adenauerin sanoin: "Soldaten wie andere auch" (saksaa taitamattomille suomennos: "Sotilaita kuten muutkin")
"Meine Ehre heißt Treue"
SS-Gebirgsjäger-Rgt 12
http://www.gaissmair.net

Pauli von Pallero

Re: W-SS -vastaisuus re-enactment-piirien "muoti-ilmiönä"?

ViestiKirjoittaja Pauli von Pallero » 17 Touko 2010, 16:34

Mikäli vähän hait tähän suuntaan, niin itse luulen että SS-vastaisuus johtuu juuri siitä että varsinkin nuoremmat, jotka eivät ole perehtyneet tarpeeksi, eivät oikein osaa tehdä eroa Wehrmachtin ja SS:n välillä; SS voidaan mieltää jonain Wehrmachtin erikoisyksikkönä ja dot44-maastopuvut vievät mennessään. Voi myös olla että normaalit sarkapuvut ovat jotenkin, miten sen sanoisi, noloja? :D
Mutta en oikein usko että ketään WW2-eenactmenttaaja sotkisi politiikkaa niin paljon että ei voisi ymmärtää toisen SS-seikkailuja, jos kumminkin on asioihin perehtynyt.

Speidel
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Speidel » 17 Touko 2010, 16:54

Omasta puolestani ainakin, kun heitän jotain "pahuusjuttua" Waffen SS:stä niin se on mulle ihan puhdasta huumoria ja sarkasmia. Lähinnä siis irvaillen amerikkalaiselokuvia ja pelejä joissa pahiksina toimivat yleensä W-SS -joukot.

Toisaalta, yleensä re-enactment (ja erityisesti airsoft-piireissä) on tapana valita puvustukseksi jonkinlainen eliitti-yksikkö tai muutenvaan "parempi" joukko-osasto. Tästä esimerkkeinä lukuisat US airborne, British SAS ja commando unitit, suomalaiset jääkäri-joukot, saksalaiset Grossdeutschlandit yms.. Täysin sama pätee sotilasarvoihin ja näinollen upseeriston + aliupseeriston määrät ovatkin huomattavassa ristiriidassa miehistön kanssa. Siksi itse kannustan etenkin harrastuksen aloittajia keskittymään niihin kaikkein tavallisimpiin joukkoihin.

Waffen SS:n yhteydestä itse puolueeseen + ideologiaan on varmasti riidelty aina sodan päättymisestä asti tähän päivään ympäri maailman... Kun mä näen jonkun Waffen SS kamoissa niin ei mulla tule mieleenkään yhdistää henkilöä jotenkin poliittisesti. Tämä on kuitenkin vain harrastus ja ne sellaiset poliittisesti kieroutuneet henkilöt (oli sitten vasemmalla tai oikealla) löytävät helpommin omankaltaistaan sakkia varmasti muualta.

Ps. Michael Gaissmair on kuitenkin musta valinnut osastonsa loistavasti, sillä historiallisesti se liittyy erittäin läheisesti suomalaisiin joukkoihin joita mm. Etulinja edustaa ;). Muutenkin Suomen Lapissa oli erilainen tilanne joukkojen suhteessa- Waffen SS:n miehiä oli lähemmäs yhtä paljon kuin Wehrmachtin sotilaita mikä poikkeaa huomattavasti muista Saksan sotatantereista, joita lähinnä ulkomaalaiset re-enactment ryhmät elävöittävät.
Vannoivat näin pojat urheat siellä:Orjuus pois, taikka menköön henki,niinkuin mennyt on isienkin,
kunnia kuolla on vapauden tiellä. Tää vala on murtumaton.

Peltola
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Peltola » 17 Touko 2010, 19:43

Itselläni ainakin nuorempana mielikuva W-SS harrastajien.. noh, natsimaisuudesta, syntyi lähinnä muutamien harrastajien toiminnasta (lievätkö sitten oikeasti re-enactoreita, vai Valtakunta-faneja joille WSS-roippeet on joku juttu) + ulkomaalaisia forumeita yms. seurattuani ja juttuja ihmeteltyäni.

Iän sekä kokemuksien myötä asiaa on ehkä oppinut katsomaan hieman avoimemmin... itse kuitenkin vierastan yhä WSS-jamppoja lähinnä kahdesta syystä... 1) yleisön silmissä monesti WSS on yhä niitä pahixii, jotka kaasutti 101 miljoonaa ihmistä 2) WSS-jamppoja on yksinkertaisesti ihan liikaa, kaikki tuntuvat haluavan olla spesiaaleja.

Gaissmarin tosin lasken kuuluvan poikkeuksiin, porukalla on oikeasti ihan fiksu ja pätevä syykin valinnalleen, toisin kuin sadoilla muilla ryhmittymillä. Itse kun toivoisin, että tavallisia Landsereita löytyisi enemmän ;)
Etulinja

Ewald Koch
Michael Gaißmair
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ewald Koch » 17 Touko 2010, 23:43

Bauer kirjoitti:WSS-jamppoja on yksinkertaisesti ihan liikaa, kaikki tuntuvat haluavan olla spesiaaleja.

Joo näitä riittää - etenkin W-SS aliupseereita (korkeampi sellaisia, siis vähintään kaksi natsaa) tulee vastaan enemmän kuin laki sallii, sen sijaan rivimiehet ovat harvinaisempi laji.. Jos en ihan väärin muista niin ainoat yksiköt joissa aliupseerin arvoiset kaverit olivat selvästi yliedustettuja olivat erilaiset sotapoliisiyksiköt. Rivimies-kahlekoiralla on vähemmän auktoriteettia kuin jämäkällä aliupseeri-spollilla?
"Meine Ehre heißt Treue"

SS-Gebirgsjäger-Rgt 12

Peltola
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Peltola » 18 Touko 2010, 04:01

(Näinhän se on nykyäänkin, meillä oli varuskunnan eniten korpraaleja suhteutetuna väen määrään)
Etulinja

Ewald Koch
Michael Gaißmair
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ewald Koch » 18 Touko 2010, 09:44

Korpraaleja ja vastaavia (Gerfeiter/Obergefreiter + SS-Sturmmann ja SS-Rottenführer) riitti aikanaan myös, nuo miehistöarvot oli vissiin mahdollista saavuttaa tietyssä palvelusajassa - edellyttäen tietysti että pysyi hengissä riittävän pitkään..

Lähinnä ajoin takaa yksiköitä/harrasteporukoita jotka koostuvat pelkästään Unteroffizier/SS-Unterscharführer ja sitä ylemmistä re-enactment-henkilöistä - tietysti hampaisiin asti aseissa ainakin konepistoolein ja palkittu kaikilla mahdollisilla kunniamerkeillä Ritariristin Suurrististä alaspäin.
"Meine Ehre heißt Treue"

SS-Gebirgsjäger-Rgt 12

Sturmmann

ViestiKirjoittaja Sturmmann » 19 Touko 2010, 13:59

Taitaa siis löytyä "airsodat", "airsoft" ja "re-enactment" -ryhmiä ja jotka vielä keskenään toisiaan arvostelevat. Mikäli peleistä jätetään alaikäiset pois, voi osallistujamäärät jäädä pieniksi. Pelitkin ovat milloin mitäkin - aika paljon viitteellistä touhua. Itse en näe mitään ongelmaa noissa jäljitelmäkamoissa, merkeissä ja muissakaan vaikkapa lippu yms jutuissa. Ihan sama, missä tamineissa kukin pelaa. Toki jokin "ritariristi" -joukko-osasto on huvittava ilmestys. Pitkätukat voi toki niputtaa löntystelijä ryhmään. Jopa Suomen sisällissodan osapuolet olivat "sotilaallisempia" kuin airsoft pelaajat.

Muuten olen herra Kochin kanssa samoilla linjoilla tuon W-SS:n suhtautumisen kanssa.

Scharführer Stein
Viesti:

ViestiKirjoittaja Scharführer Stein » 30 Touko 2010, 16:00

No aloitan tuosta "SS-lapsi" jutusta, itsellä ikää on 16 kokemuksien täyteistä vuotta, ja itsellä on nyt tuo W-SS setin kasaaminen pystyssä. Niin itse voisin sanoa että hyvin nopeasti vedän herneen nenään jos joku noin itselle heittäisi, koska itse olen aiheeseen perehtynyt perinpohjaiseti ja olen enemmän kuin hyvin selvillä kyseisen yksikön historiasta, niin hyvistä kuin huonoistakin puolista. Ja ottaen huomioon vielä tuon W-SS ikä vaatimuksen 17v, niin no en nyt sitten tiedä noista airsoft hommista että miten ja miksi siellä nyt on noita "Kolmannen-valtakunnan, kymmenen erilaisen mitalin urhoja" joilla on vähintään Unterscharführer napit kouluksissa.

Sitten pää-asiasta itse en näe W-SS re-anactment porukoissa mitään väärää tai muuta sellaista, itse näen kyseiset porukat ihan samanlaisina kuin muut ryhmät (ellei nyt oikeasti ryhmä sitten koostuisi jostain oikeista natsukaisista). Itse kyllä aijon liittyä johonkin W-SS porukkaan kunhan ikää tulee pari palkkia lisää, ei sillä että Wehrmachtin porukoissa olisi mitään vikaa mutta itseä ainakin kiehtoo enemmän kuulua johonkin W-SS porukkaan.
Ps.Toivon ettette käsittänyt mitään tekstissäni väärin, että alkaisin mesoamaan jos minua vaikka SS-nulikaksi sanoisittekin, mutta toivon että ymmärrätte pointin että eivät kaikki sellaisia ole vaikka ikä olisikin sitä luokkaa...
"War... War never changes..

Franz Repper
Michael Gaißmair

ViestiKirjoittaja Franz Repper » 30 Touko 2010, 20:04

OK first off sorry for writing in English my Finnish is very poor , First of I would like it known that we at Michael Gaißmair are not the unit that Bauer was referng to and am shure Bauer would confirm this .

I would like to say that I think those that wear a W-SS uniform be it airsoft or reenacting should at least have some Knowledge of Hitler Nazi Germany and the part the the whole SS played in it . No I would not say that its needed for BW or so much for todays fighting troops as you only need pick up the paper or turn on the TV

Peltola
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Peltola » 30 Touko 2010, 21:37

Gaissmarista ei tosiaan ole kyse, vaan ihan toisesta porukasta.

Omasta mielestänihän kaikkien pitäisi aina panostaa, jos jotain vermeitä hankkivat.

Lähinnä kyse on kuitenkin siitä, että sakki sanoo leikkivänsä saksalaista sotilasta, mutta tekevät sen huonosti. Suurin osa airsoftaajista ei sano leikkivänsä Bundeswehrin sotilasta, vaikka BW:n maastopuku heillä olisikin päällänsä.
Tämäkin ketju on re-enactmentin alla, joten olisi hyvä muistaa airsotaamisen olevan ihan jotain muuta.
Etulinja

Sturmmann

ViestiKirjoittaja Sturmmann » 01 Kesä 2010, 11:53

Toivottavaa on, että jos herätetään epäilyjä jostakin tai joistakin, niin sanotaan suoraan asia. Huumorimielessä esitän siksi, että tarkoittiko Bauer heitossaan Etulinjan porukkaa ?

Bauerin kanssa olen samaa mieltä että airsoft ja pelaaminen että sotiminenkin voivat olla ihan eri juttuja.

Lopuksi on syytä muistaa, että makeimmat kinat syntyvät aina ns. oman porukan sisäisistä väännöistä siitä mikä on oikein ja mikä harhauskoista touhua, josta joutaa roviolle.

Peltola
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Peltola » 01 Kesä 2010, 12:19

Kirpaisiko Sturmmannia vähä rinnasta natsisyytökset vai? ;)
Etulinja

Kyrö
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Kyrö » 01 Kesä 2010, 12:39

Sturmmann kirjoitti:Lopuksi on syytä muistaa, että makeimmat kinat syntyvät aina ns. oman porukan sisäisistä väännöistä siitä mikä on oikein ja mikä harhauskoista touhua, josta joutaa roviolle.

Tämä W-SS juttu ei ole Etulinjan jäsenten keskinäistä vääntöä :wink:
Kirov

Pauli von Pallero

ViestiKirjoittaja Pauli von Pallero » 01 Kesä 2010, 14:58

Joo-o. Re-enactment tosiaan käsittää siis kaiken historiallisen eläytymisen, mutta WW2-re-enactment on luultavasti noussut Suomessa tunnetuksi juuri Airsoftin takia. (Toki toista maailmansotaa on harrastettu koko ajan aina sodasta asti). Airsoft on tunnetusti tämän uuden sukupolven harrastus johon kuuluu nämä 1-25v ihmiset ja siksi ''SS-lapsia'' näkyy sen verran että se suututtaa joitakin.

Ja juuri se että suurin osa WW2 Saksasotijoista ovat airsoftaajia eivätkä re-enactmentaajia. Keskustelua on vaikea rajoittaa käsittämään ''pelkästään elävöittäjä-SS-lapset'', koska heitä on kuitenkin huomattavasti vähemmän, ja jos on, niin he ovat joissakin kytköksissä softauksen kanssa.

Itsekin taidan olla sitten tällainen ''SS-lapsi'' ikäni johdosta.

Sturmmann

ViestiKirjoittaja Sturmmann » 02 Kesä 2010, 11:14

Bauer tiedoksi nyt vain, että ei kirpaisut. Semmoinen kyllä kirpaisee, jos annetaan ymmärtää jonkun/joidenkin olevan jotain, mutta ei nimetä tai yksilöidä syytteitä. Itse olen demokraatti ja toisaalta en ymmärrä väitteitä uusnatseista / uuskommunisteista. Edellliset ovat lähinnä hulikaaneja ja tulleet tunnetuiksi jalkapallomatseista. Ei kait elokuvanäyttelijöitä voida leimata jonkin aatteen kannattajiksi jonkin roolinsa nojalla.

En näe asialliseksi edes jatkaa tämmöistä keskustelua eli ei viitsitä leimata ketään. Toisaalta olen sitä mieltä, että Air Soft- aseiden tai jonkin elämyspelin varusteissa ei liikuta tapahtumapaikan ulkopuolella. Kamat päälle alueella ja pois kun lähdetään. Lehdissä on ollut ihan riittävästi juttuja, että poliisi on joutunut puuttumaan oikean näköisten aseiden kanssa esiintyvien henkilöiden asioihin. Se kyllä leimaa meidät kaikki.

Jatketaan hyvässä sovussa.

Peltola
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Peltola » 02 Kesä 2010, 11:36

Herran jestas, jos tietäisit kenestä puhutaan, et edes ihmettelisi puhetta. Kyseiset jannut on kuitenkin aikalailla avoimesti uusnatseja ja olen joutunut heidän seurassaan pyörähtämään muihin juttuihin liittyen. Ja tietävät varmasti itsekin, jos heistä on puhe. Kyseiset äijät eivät tosin taida "reenactoida", vaan enemmänkin natseilevat natsipuvut päällä, koska natsit on vitun jees ja kovii jätkii.

Jos teitä ahdistaa tällaiset puheet, katsokaa peiliin. Jos omatunto on puhdas, mikä ihmeen vaahto suupieliin täytyy siitä nostaa? Kyllä mä voin sitten teille sanoa suoraan, jos teitä syyttelen jostain. Toistaiseksi en ;)
Etulinja

Sturmmann

ViestiKirjoittaja Sturmmann » 03 Kesä 2010, 10:31

Kuulepa nyt Bauer, en ole ahdistunut eikä ole vaahtoa suupielissäkään. Saat vaikkapa minua ihan vapaasti syytellä, mutta muista että se voi tulla taloudellisesti kalliiksi, joten jäitä hattuun.

Muistutan nyt vain kaikkia, että ihmiset kyllä ahdistuvat siitä, että yleisillä paikoilla liikkuu henkilöitä erilaisissa sotilasvarusteissa ja aidon näköisiä aseita eli air soft -aseita kanniskellen. Sellaiset yksilöt tai porukat pitää saada noudattamaan järjestäytyneen yhteiskunnan sääntöjä. En haluaisi, että myös air soft -kamoihin aletaan suhtautumaan samoin kuin vireillä oleva ruutiaselaki tullee tekemään.

Wargamer
Viesti:

ViestiKirjoittaja Wargamer » 03 Kesä 2010, 12:16

Nyt on kyllä täällä aika kovia syyttelyjä. Tällä tavallahan se harrastus saatetaankin hyvään valoon. :( On aika kohtuutonta alkaa syyttelemään foorumilla ihmisiä joita ei todellisuudessa tunneta. Itse kyllä tunnen "Sturmmannin" henkilökohtaisesti ja lasken aivan omaan arvoonsa kaikki uusnatsivihjailut. Tämä on kuitenkin yleinen foorumi ja olen todella suruissani jos re-enactment-keskusteluissa ruvetaan puhumaan jonkun skinilauman touhuista (ei, itse en edes tiedä ko. porukkaa, en edes ole kuullutkaan kyseisestä ennenkuin Bauer mainitsi täällä) ja niiden yhdistämisestä sotahistorian harrastajiin. Kysehän on kuitenkin itse joukkojen imitoinnista, olipa kyseessä sitten Neuvostoliiton puolen harrastajat tai vaikkapa juuri tämä Waffen-SS.
Ja mitä tulee airsota-lapsiin, niin en ole kyllä nähnyt yhtään re-enactment -tasolle yltävää 12v. pojista koostuvaa SS-porukkaa, eli siinä mielessä tiedä sitten miten yhdistää airsoft-nuoriso re-enactmentiin. Itse en siis tässä todellakaan väitä itseäni re-enactoriksi, jo ihan ikäni puolesta (17v., vaikka eikö vain suomalaisvapaaehtoisten joukossa ikäisiäni ollutkin?) ja koska omistan vain airsoft-pyssyjä sekä varustukseni ei ole täysin re-enactment -luokkaa. :wink: Ja sillon kun itse aloitin SS-varustuksen keräämisen joku vuosi takaperi, ajatus lähti isoisän kertomuksista suomalaisvapaaehtoisista, ei elokuvista.
Grüße,
von Berg

GRUPPE W.A.S.

Speidel
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Speidel » 03 Kesä 2010, 15:12

Wargamer kirjoitti:Nyt on kyllä täällä aika kovia syyttelyjä. ... On aika kohtuutonta alkaa syyttelemään foorumilla ihmisiä joita ei todellisuudessa tunneta. Itse kyllä tunnen "Sturmmannin" henkilökohtaisesti ja lasken aivan omaan arvoonsa kaikki uusnatsivihjailut.

Bauer kirjoitti:Kyllä mä voin sitten teille sanoa suoraan, jos teitä syyttelen jostain. Toistaiseksi en ;)

Bauer ei siis ole syyttänyt Sturmannia tai ketään muutakaan keskusteluun osallistuvaa mistään uusnatseilusta. Nyt valoja päälle. Ja palataan aiheeseen joka on W-SS -vastaisuus re-enactment-piirien "muoti-ilmiönä"?
Vannoivat näin pojat urheat siellä:Orjuus pois, taikka menköön henki,niinkuin mennyt on isienkin,
kunnia kuolla on vapauden tiellä. Tää vala on murtumaton.

Dobbler
Etulinjan reservi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dobbler » 03 Kesä 2010, 23:22

En pidä aloittajan tuomaa epäkohtaa muoti-ilmiönä, W-SS on yhdistetty raakuuksiin ja pahantekoon jo sodan aikana, ja se käsitys on levinnyt myös entisiin akselivaltioihin / -liittolaisiin / -kanssasotijoihin yhtä lailla, lähinnä kai Neuvostoliitolle pyllistelyn aikoihin.

Tämä on sitä ikiaikaista propagandaa ja voittajan kirjoittamaa historiaa. En väitä että kaikki syyttelyt olisivat tuulesta temmattuja, mutta väitän todella, että suurelle yleisölle masinoitu kuva W-SS:stä on muotoiltu valikoimalla sopivat faktat, jotka on sitten julkistettu ja joita on tuotu esille sopivin väliajoin. Siinä mielessä olen Bauerin kanssa eri linjoilla, että tuon yleisen paheksumisen vuoksi minusta W-SS:ää pitäisi nimenomaan tuoda enemmän esille, että ihmiset tietäisivät mistä oli oikeasti kyse, eikä suinkaan hyssytellä asiaa sen takia, että joku saattaa loukkaantua. Voin taata, että se on asiaa tuntemattomalle aivan sama, hillutaanko naapuripellolla W-SS vai perus-Wehrmacht -kamppeissa.

Masinoitu oli ehkä liian kärkevä sana, sillä sota-ajan Saksan historiasta löytyy kyllä sitä negatiivista ammennettavaa, jota ei tarvitse edes etsiä. Siinä mielessä sodanjälkeinen subjektiivinen historiankirjoitus (siltä osin kuin sitä on tehty) ja sen tekijät ovat päässeet niin helpolla, että itseäni hävettäisi laittaa moisiin opuksiin edes omaa nimeäni.

Nyt joku kysyy, miksi Dobbler ei kasaa W-SS -varustusta? Siihen on parikin pätevää syytä. Ensinnäkin, silloin kun Etulinja-touhuja aloiteltiin, päätettiin yhdessä valita normi-divisioona. Tämä sopi minulle. Aivan hyvin olisi sopinut myös W-SS -yksikkö. Ihan mielellään itseasiassa, SS-vormut ovat kieltämättä sexympiä (myös vaimo ajattelee noin :P ). Toinen pätevä syy on se, että minulla ei yksinkertaisesti ole ollut koskaan varaa kasata kovin montaa kokonaisuutta, olen siis päättänyt keskittyä tähän yhteen.

Joku huomaa myös, että kyseisen kokonaisuuden omaava "roolihahmo" on Unteroffizier, eikä suinkaan rivisoturi. Tästä voinee syyttää sattumaa, sekä airsota-pelejä. Ikävä kyllä en ole osallistunut asemani mukaisesti läheskään tarpeeksi yksikön toimintaan, ja tätä olen kyllä pahoitellut useammin kuin kerran. Sekä itsekseni että ääneen täällä foorumillakin.

Tällaista hajatelmaa tällä kertaa.

Setämies

ViestiKirjoittaja Setämies » 07 Marras 2010, 13:50

Eivät kai sentään ihan kaikki W-SS-kamppeiset ole noin törppöjä? Itselläni on se ja sama, onko kyseessä Heer vai W-SS tai Luftwaffe tai Kriegsmarine, enkä juuri jaksa arvostaa tuota joittenkin harrastamaa Heerin mollausta. Tai yleisesti ottaen minkään osapuolen mollausta. Valitettavaa on, että jotkut onnistuvat sotkemaan asioita täysin idioottimaisella käytöksellä, itse kuullut lähinnä kuittailua iästäni, joka ei ole sitä nuorempaa päätä. Tämä siis joiltain nuoremmilta W-SS-tyypeiltä, vaikka itse kannan myös W-SS-univormua. Tuo menee helposti koko osapuolen arvosteluksi, ja olen pahoillani, mikäli koet kaikki W-SS-airsotaajat sietämättömiksi.

Pies
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Pies » 07 Marras 2010, 14:40

Sturmmann kirjoitti:Normandiassa 50 jenkkiä hirtettiin sotarikoksien takia omien toimesta noin esimerkkinä.

Sinällään aika sivuseikka tässä keskustelussa, mut kun kyseessä on kuitenkin sotahistoriallinen keskustelulauta, ois hyvä saada lähteet näinkin rajuille väitteille. Käsittääkseni Normandiassa teloitettiin vain kaksi amerikkalaista; ylipäätään luku taitaa Länsi-Euroopassa olla jotain hiukan päälle 70. Lisäksi on vähän kyseenalaista voiko suurta osaa näistä pitää sotarikostuomioina: kyseessä ovat ilmeisesti olleet paljolti yksittäisten henkilöiden tekemät asetoverien tai ystävällismielisten siviilien murhat, käsittääkseni yhtäkään amerikkalaista ei tuomittu kuolemaan vihollissotilaiden surmaamisesta. Miehitettyjen alueiden siviilien murhien osuudesta en sitten tiedä, useita kuolemantuomioita näistäkin on vissiin tullut.

Dobbler
Etulinjan reservi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dobbler » 07 Marras 2010, 23:09

Voisin tähän loppuun vielä taas lisätä hajatelman;

Ne henkilöt, joista nämä negatiiviset vibat eri harrastajien välillä johtuvat, eivät todennäköisesti edes lue tätä foorumia, joka sinänsä jo kertoo aika paljon. Minusta on ehkä tärkeämpää, että me täällä olijat ja keskusteluun osallistuvat voimme nimenomaan keskustella täällä kohtuu järkevältä pohjalta asiasta, ja ehkä viedä tämän ilmapiirin myös niille pelikentille, missä pelaamme.

Näyttäkäämme siis myös itse esimerkkiä käyttäytymällä kunnioittavasti myös toisia teemasoftaajia kohtaan, oli heidän valitsemansa "setti" mikä tahansa. Uskoisin että sellainen ilmapiiri ja asenne leviää helposti, ja jos ei kaikille, niin ainakin osoittaa kuinka väärässä ne törttöilijät olevat.

Sturmmann

ViestiKirjoittaja Sturmmann » 08 Marras 2010, 09:08

Yhdyn Dobblerin edelliseen sanomaan. Eiköhän siinä ollut kaikki kootusti mitä teemapelaamisessa tarvitaan.

Peltola
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Peltola » 08 Marras 2010, 11:49

Tärkeää on nyt huomata, että puhutte nimenomaan re-enactment osion alla :)

Henkilökohtaisesti meikäläiselle on yks kakan hailea, mitä porukka leikkii airsoft-peleissä, kunhan pysytään teeman piirissä ja edes jossain määrin hyvässä maussa (mustapukuiset super SS-natsit, aah).

Re-enactment puolella, varsinkin ulkomailla, törmää välillä aika mielenkiintoisiin juttuihin kuitenkin.

Faktahan on, että reilu enemmistö harrastajista hilluu WSS-kamppeissa, mikä on aika surullista toisinaan. Varsinkin ulkomailla näkee myös hauskaa kaksinaismoralismia juurikin eri settien suhteen, esimerkiksi osa WSS divisioonista on "sallittuja" samalla kuin toiset on ehdottomasti kiellettyjä. Muutenkin harrastajapiireissä valitettavasti korostuu liikaa WSS. Tuppaa tuntumaan välillä, että itse historia unohtuu siinä sivussa vähäisen. Mutta toki kukin tyylillään.

Maailman kaksi kovinta ja tasokkainta re-enactment porukkaa on muuten molemmat Heeri porukoita. Kannattaa tutustua der Erste Zugin lisäksi Der Winhundiin (http://www.3kompanie.org/ ja projekti jossa ovat mukana http://www.project1944.be/)

EDIT: Jaha, Kocher sitten samalla jakoi ketjun :D
Etulinja

Korhonen
Etulinjan jäsen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Korhonen » 08 Marras 2010, 11:51

Kaikki airsoftiin liittyvä keskustelu aiheesta on jaettu omaan ketjuunsa Airsoft-osiossa. Täällä jatketaan keskustelua vain Re-enactment -harrastukseen liittyen.

Peltola
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Peltola » 08 Marras 2010, 19:02

Sen verran vielä palaan aiheeseen, että osalla on ilmeisesti jäänyt pahasti kaivertelemaan ketä tarkoitin näillä "natsisyytöksillä".

Sanon saman kuin aikaisemminkin - kyseiset ihmiset varmasti tietävät että heistä puhutaan, eivätkä he kiellä olevansa uusnatseja. Kukaan heistä ei kuitenkaan tällä laudalla ole, enkä usko kovinkaan monen tällä laudalla olevan tietävän heitä. En myöskään katso asiakseni heistä sen kummemmin teille muille kertoa, tiedätte kyllä jos tapaatte. Itse olen saanut heitä tavata ihan siviilielämässä ja töiden puolesta, joten mitään satunnaisia arvioita tai heittoja kyseessä ei ole.

Mutta eiköhän se siitä :)
Etulinja

Dobbler
Etulinjan reservi
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dobbler » 09 Marras 2010, 09:35

Heh, eksyin sivuraiteille, mutta uskoisin että aiempi kommenttini kyllä pätee oli sitten kyseessä softaus tai uudelleenelävöittäminen.

Franz Repper
Michael Gaißmair

ViestiKirjoittaja Franz Repper » 12 Marras 2010, 10:39

Bauer kirjoitti:Maailman kaksi kovinta ja tasokkainta re-enactment porukkaa on muuten molemmat Heeri porukoita. Kannattaa tutustua der Erste Zugin lisäksi Der Winhundiin (http://www.3kompanie.org/ ja projekti jossa ovat mukana http://www.project1944.be/)

EDIT: Jaha, Kocher sitten samalla jakoi ketjun :D

Herr Bauer yes Windhound and der Erste Zug are very goud units and we at Gaissmair do work with Windhound who visit our events here in Finland . You have some what cherry picked your links as you forgot SBG on of the UKs oldest units formed in 1978 see the link http://www.sbg1.mistral.co.uk/framesetwith%20scroll.htm .
On a Better note it has been proved that the reenacting units can work well together here in Finland as can be see by the events that Gaissmair and Etulija have done . Sadly there are still those that wish to ruin the hobby for us and dont want units working together and people comming from out side Finland reenacting here ! yet still find it OK for them to got to the UK and Reenact .

Peltola
Etulinjan jäsen

ViestiKirjoittaja Peltola » 12 Marras 2010, 20:37

The thing is that I don't know anyone from SBG or have never really spoken to them, so... :) but I do trust your word on that.
Etulinja

kurtz

ViestiKirjoittaja kurtz » 01 Syys 2012, 15:41

Olisihan se hienoa jos Etulinjalla olisi oma SS-osasto, mutta heer porukkaakin on aika vähän ja uusi osasto saattaisi vain hämmentää soppaa. Miksihän saksalaiset eivät ole niin suosittuja, kuin jenkit, joiden kamppeetkin kalpenevat saksalaisten tyylikkyyden rinnalla. Mutta ei auta, kun odotella suurempaa jäsen määrää.

Palaa sivulle “Re-enactment”