Lecker kirjoitti:TJ-ryhmän varustuksesta tai toiminnasta mulla ei ole oikeastaan minkäänlaista käryä. Netistä en ole tietoa löytänyt (tosin se ei kerro etteikö sitä sieltä löytyisi). Hämeenlinnan tykistömuseossa on kamaa tosi hyvin näytillä, kysyin joskus heiltä aineistoa mutta en saanut kyselyyn koskaan vastausta. Museon vitriinien perusteella 50m mittavaijerilla ja kompassilla mitattiin ryhmä karttapisteen avulla haluttuun asemaan ja sit sodittiin.
- Mä kovasti luulen, että tulikomentorakenne olisi pysynyt samanlaisena, viestitysmenetelmät vain ovat muuttuneet. Se kuka kuului ryhmään tietysti riippuu tilanteesta, kunhan: mitataan etäisyys ja suunta ja lasketaan koordinaatit, viestitetään tulikomento tykistölle/heittimistölle joko radiolla, lankapuhelimella tai viestimiehellä.
Ja tulenjohtopaikka (TJP) paikannetaan tosiaan vaijerilla ja käsisuuntakehällä (KSM). Ensin katsotaan lähtöpiste kartalta ja maastosta, kirjataan koordinaatit, katsotaan sulkupiste kartalta ja maastosta + koordinaatit, mittausreitti ja kokonaiskorjaus alueelle. Kun nämä oli tiedossa niin luultavasti aliupseeri ja mittamies lähtee suorittamaan tehtävää. Tai sädemittauksella, joka on muuten sama kuin KSM, mutta otetaan vain yksi suunta ja etäisyys. Eli pitää olla näköyhteys TJP:lle Tai käänteinen sädemittaus jolloin suunta "käännetään" eli miinustetaan 30 astetta olikohan se sitten 300 piirua? En enää muista. Jokatapauksessa tää perustuu suuntakehän asteikkoon joka on 00-00 - 60-00
Lähtöpiste(Lp) on yleensä tienristeys, joenhaara, ojanhaara yms. mitkä merkataan karttoihin tarkasti. Sulkupiste(Sp) on samanlainen ja sen ainoa tarkoitus on varmistaa että mittaustulos on tarkka. Eli jos koordinaattien heitto on alle 30metriä (muistaakseni). Tulenjohtopaikka siis löytyy näiden pisteiden väliltä joko matkalta tai jostain mittapisteestä "erisuuntaan" kunhan se on merkattu millimetripaperille erikseen kolmiolla tms, merkillä millä mittaajat sen tunnistavat.
TJP:n sijainti kartalle täytyy olla tarkka, että siltä voidaan johtaa tulta. Tähän liittyy paljon muitakin tulenjohdon sääntöjä, mutta tuossa ulkomuistista jotain.
Tuota kompassilla mittaamista kyllä epäilen vahvasti, kun käsisuuntakehälläkin saa helposti mittavirheitä aikaiseksi. Mittaamisen onnistumiseksi pitäisi kartta-alueen kokonaiskorjaus olla tiedossa ja käsisuuntakehän ominaiskorjaus huomioida siihen. Ei liity kompassi mielipiteeseen, mutta maininnan arvoinen seikka sekin, että suuntakehän käyttäjällä ei saa olla metalliesineitä kannossa samalla kun mitataan, sillä se aiheuttaa häiriötä mittaustulokseen. Ehkä sen(kin) takia mittausreitilläkin on merkitystä, kun ei oo asetta turvana. Eli ei juosta tiellä tai pelloilla maalitauluina.
Tämä sota-ajan keino on edelleen luotettavin tapa mitata koordinaatit tjp:lle toimii sateessa ja pakkasessa niin kauan kun ukot jaksaa heilua
Lecker kirjoitti:Mulla tosiaan on kaks laukkua ja SA-leimattu kantikas ks-kehä (kehää en myy

). Laukut on sillai heikossa hapessa että molemmille täytyisi suutarinhommia tehdä. Voisin ottaa laukuista kuvia ja pistää kaupaksi jos ostajia tästä porukasta löytyy. Tuo Baerin postaama kuva muistuttaa mun tj-laukkuja. Tommosseen teettäminen on varmaan pienissä erissä kohtuu kallis urakka, mutta kyllä mä yhden laukun voin itsekin tilata järkevällä hinnalla jos joku projektin ottaa haltuun.
AU-verkkareistakin tuttu TJ-aseman haarakaukoputkea puujaloilla löytyy myynnissä aina joskus, haku jatkuu...
-Yv:tä laitettu.
Lisään tähän myös uusimman hankintani, mikä sinänsä kuului myös tulenjohtajan varustukseen. Busch Rathenov kiikarit SA-leimalla, Kovasti vaikuttaa sota-aikaisilta, mutta ei ole varmuutta asiasta. Kuvia: